FAQ - časté otázky

Co je vírník - autogyro :

 

Vírník (také autogyra) je, stejně jako vrtulník, letadlo těžší vzduchu, které je opatřeno rotujícími nosnými plochami, které se nazývají rotor. Na rozdíl od vrtulníků však vírník nemá rotor poháněný vlastním motorem; místo toho je opatřen vrtulí (ta může být jak tažná, tak tlačná) poháněnou motorem, jejíž tahová síla způsobí dopředný pohyb vírníku. Při dopředném pohybu vznikají aerodynamické síly, které rotor roztáčejí.

První vírník sestrojil roku 1923 Španěl Juan de la Cierva. Před druhou světovou válkou byly vírníky oblíbené jako pozorovací a spojovací letouny. Jejich předností byla zejména nízká minimální rychlost a velmi krátká startovací i přistávací dráha. Například během druhé světové války byly vírníky taženy německými ponorkami a používány k pozorování. Po válce byly nahrazeny vrtulníky, které mají zcela kolmý vzlet i přistání a dokážou viset ve vzduchu, takže jsou pro pozorování nebo záchranné služby mnohem vhodnější. Dnes jsou vírníky používány zejména leteckými nadšenci, kteří touží po něčem neobvyklém a cenově mnohem dostupnějším než vrtulník. Z podobných důvodů jsou také oblíbenou předlohou pro letecké modeláře. ( zdroj: wikipedie)

 

VPD - vzletová přistávací dráha
Start - do 150 m , přistání cca 15m   pro ukázku : klikni zde

 

Rychlosti
Maximální - 190 Km/hod,  cestovní 135 Km/hod , minimální 30 KM/hod , hodně záleží na síle větru.

 

Nosnost
Omezení na 450 kg vzletové hmotnosti je dáno předpisy ULL

 

Dolet
Dle použitých nádrží. 
S jednou nádrží ( druhá jako zavazadlový prostor) cca 2,5 hod letu tj. cca 325 km
S dvěma nádržemi - 80 l. cca 5 hod tj. cca 650 km.

 

Cena - s lehkou nadsázkou lze mít
model Fiat Punto - 44.000 Euro
model Mercedes -  70.000 Euro